3-Talige school
Als gecertificeerde drie-talige school bieden we onze leerlingen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen in verschillende talen. We erkennen de waarde van meertaligheid en willen onze leerlingen voorbereiden op een wereld waarin grenzen vervagen of op zijn zachts gezegd die grenzen o.a. door social media steeds kleiner worden. Door een brede taalvaardigheid te bevorderen, vergroten we tevens het begrip voor verschillende culturen en tradities. Om kwalitatief goed 3-talig onderwijs te kunnen geven heeft een groot deel van ons team de cursus Klassefrysk gevolgd en hebben we de beschikking over een native speaker voor het Engels. Deze native speaker geeft soms zelf lessen Engels, maar begeleidt/coacht de leerkrachten voornamelijk in het geven van kwalitatief goede en inspirerende Engelse lessen.
Sport en cultuur
Zoals eerder aangegeven, streven we ernaar om zowel cognitieve- als praktisch kennis en vaardigheden op een actieve en uitnodigende manier met elkaar te verbinden. Daarom vinden we het ook belangrijk om een breed scala aan sportieve en culturele activiteiten aan te bieden. U kunt dan denken aan:
- Muzieklessen die door een muziekdocent worden gegeven;
- Samenwerking met cultuurcentrum de Wâldsang, waarbij we met groep 8 deelnemen aan het programma Kidpop. Bij Kidpop komen leerlingen in aanraking met instrumenten die in veel bands voorkomen, zoals drums, (bas-)gitaar, toetsen en zang;
- De lessen FLO (Frysk LeerOrkest) waarbij leerlingen van groep 5 gedurende 30 weken instrumentale les krijgen van muziekdocenten. Zo leren zij basisvaardigheden op een instrument, oefenen ze in samenspel en studeren ze de muziek in. Al met al een prachtige manier om kennis te maken met muziek;
- Samenwerking met High5-Sportstimulering waardoor onze gymlessen (ook door de inzet van onze leerkrachten) uitdagender worden.
- Deelname aan diverse sportieve activiteiten, zoals voetbal- en korfbaltoernooien, maar ook deelname aan verschillende sportieve workshops;
- Samenwerking met de tennisvereniging in Surhuisterveen;
- Verschillende culturele excursies naar bijvoorbeeld het Rijksmuseum, Kamp Westerbork of het openluchtmuseum De Spitkeet;
- Deelname aan verschillende activiteiten (excursies en gastlessen) die georganiseerd worden door het Natuur en Milieu Eduactiecentrum ‘Pingo & Pet’.
Naast het bovenstaande regelen we schoolfruit, hebben we op het plein een watertapppunt en werken we samen met De Botmas (een biologische boerderij) om lokaal- en gezond eten te promoten.
Door middel van deze activiteiten stimuleren we een gezonde levensstijl, bevorderen we teamwork en sociale vaardigheden, prikkelen we hun creativiteit en moedigen we expressie aan.
Talentontwikkeling
Naast veel aandacht voor de cognitieve ontwikkeling, vergeten we ook het praktische talent van leerlingen niet. Zo bieden we jaarlijks verschillende activiteiten aan zoals timmeren, solderen, kleien en koken. Ook maken we gebruik van de ‘Techniekbus’ waarin de leerlingen allerlei toffe techniekworkshops kunnen volgen. Talentontwikkeling is dan ook een belangrijk aspect van ons onderwijs. We erkennen de unieke talenten en interesses van elke leerling en streven ernaar om hen deze talenten - bijvoorbeeld middels onze talentenmiddagen - te laten ontdekken en te benutten.
Bouwen aan ambitie
Bouwen Aan Ambitie (BAA) is erop gericht om betere toekomstperspectieven voor jongeren te creëren en de maatschappelijke betrokkenheid in het dorp/omgeving te verhogen. We doen dit voornamelijk door samen met de leerlingen te verkennen welke bedrijven en organisaties er allemaal om de school heen actief zijn en die te bezoeken. Daarnaast verbinden we gastdocenten en vrijwilligers aan de school. Zodoende verbreden we de horizon van leerlingen en komen ze in aanraking met andere beroepen en vormen van ondernemen. Ons doel is dat iedere leerling die de school verlaat goed inzicht heeft in zichzelf (wie ben ik, wat zijn mijn talenten en wat kan ik hiermee?) en hierdoor keuzes voor de toekomst bewuster kan maken. Dit zal hen helpen om een eigen ambitieroute uit te stippelen. Ook binnen BAA streven we naar een optimale samenwerking met ouders.
Zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid
Door leerlingen - waar mogelijk - ruimte te bieden om hun eigen leerproces vorm te geven en doelen te stellen, stimuleren we de zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid. We zijn ervan overtuigd dat het vergroten van eigenaarschap ertoe zal bijdragen dat leerlingen meer gemotiveerd zijn om te leren. Om je eigen leerproces goed aan te kunnen sturen, moet je echter wel over (belangrijke) vaardigheden beschikken. Je moet een plan kunnen maken, tijd kunnen indelen, reflecteren op wat je gedaan hebt, samenwerken, om kunnen gaan met teleurstellingen, etc. Dit soort vaardigheden noemen we executieve functies en op It Skriuwboerd besteden we daar middels de autometafoor in alle groepen gericht aandacht aan.
Met onze visie en hoe we die vertaald hebben naar het dagelijkse onderwijs streven we ernaar om een veilige- en inspirerende leeromgeving te creëren. Een leeromgeving waarin alle leerlingen zich kunnen ontplooien tot zelfverzekerde en wereldwijze individuen. Leerlingen die na hun tijd op It Skriuwboerd klaar zijn om actief deel te nemen aan de samenleving en bij te dragen aan een mooie- en hopelijk betere wereld.